A RESEARCH ABOUT FOLKLORE OR FOLKLORIC ITEMS ON PLACE OF TURKISH SCULPTURE ART


Abstract views: 329 / PDF downloads: 301

Authors

  • Derya Uzun Aydın Dr.Öğr.Üyesi, Batman Üniversitesi, Fen Bilimleri Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümü, e-mail: derya.uzunaydin@batman.edu.tr

DOI:

https://doi.org/10.46291/ISPECIJSSHvol4iss2pp43-58

Keywords:

Folklore, Halk Bilimi (folklore), Turkish, Sculpture, Sculptor

Abstract

It is seen on this research which is started with the idea of searching folkloric items in Turkish art, especially in Turkish painting art have been accessed more articles, books and folkloric elements compared to the sculpture art. In painting art, it was accessed too many examples of paintings especially related to Anatolian people, social and daily issues, customs and traditions, village and peasant life, peasant women and children themes. An effort to determine a subject in sculpture art can turn into a struggle that makes things difficult as is often the case and scarce resources, the existence of the same recourses related to sculpture art all the time and sometimes shaving troubles accessing recourses and surely presence of fewer people working on the sculpture are among the factors that trigger this. There search recourse which was found while creating this topic led us by itself and although the historical rankings of our sculptures were taken into consideration at first, it was decided to start the study on a folkloric plane. Thus, in sculpture art is exited from the historical ranking unavoidably. The study was continued by designing on this intricate plane.

References

Ada, Serhan, vd, (2002). Bihrat Mavitan’ın Kitabı “Heykel”, Ankara: Nurol Yayıncılık.

And, Metin, (1974). Çıplak Resim, İslam Halifelerinin Saraylarında da Yer Almış, Ancak Hiçbir Zaman Yasaklanmamıştır, Milliyet Sanat Dergisi, (109), İstanbul, s. 18-20.

Akyüz, Kenan, (2000). Modern Türk Edebıyatının Ana Çızgılerı (1860-1923), İnkılap Kitabevi.

Alangu, Tahir, t.y. Türkiye Folklorü El Kitabı, İstanbul: Adam Yayınları.

Antmen, Ahu (2006). Bellek ve Ölçek, Modern Türk Heykelinin 15 Sanatçısı, 9 Kasım 2005, İstanbul Modern Sanat Müzesi Sergi Kataloğu. İstanbul, s. 135-136.

Celil, Ender ve Okay, Orhan, (2003-4). Heykeltraş-Ressam, Para, Pul ve Madalya Modelcisi-İstiklal Madalyasının Heykeltraşı Mesrur İzzet Bey (Ahmet Mesrur Durum)-(1873–1952), Ankara: Türk Nümizmatik Derneği Yayınları.

Çatalhöyük Ana Tanrıça Heykelciği. (http://www.jameskettlewell.com/willendorf.html, (Erişim:08.05.2019).

Demir, Hiclal, (2013). Modern Zamanlarda Bir Ashâb-ı Kehf Yorumu: Ayışığı Sofrası, Turkish Studies , 8(1), Kış, Ankara, s. 1229-37.

Engin, Aydın, (2009). Heykel Oburu, “Mehmet Aksoy Kitabı”. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları .

Erzen, Jale Nejdet (1996). Mehmet Aksoy, Bilim Sanat Galerisi, s.40.

Fıratlı N ve Meriçboyu, Y., (1970). Küçük Plastik Eserler-Heykelcikler, Türkiyemiz (4 aylık Sanat Dergisi), (1), Haziran, s. 16.

Giray, Kıymet, (1999). Osmanlı İmparatorluğu’nda Heykel Sanatının Gelişim Çizgisi, Osmanlı Ansiklopedisi, (Kültür ve Sanat), 11, Ankara, s. 491–95.

Kabak, Turgay, (2918). Dadaloğlu’nun Şiirlerine Ekoeleştirel Bir Yaklaşım, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(21), s. 36-47.

Kınaytürk, Hamit, (1990). Heykeltıraş Hüseyin Gezer’le Söyleşi, Sanat Çevresi, Nisan (138), s10-13 .

Köksal, Ahmet, (1983). Resim ve Heykel Sanatımızda 100 Yıl, Milliyet Sanat Dergisi, (68), İstanbul , s. 32-35.

Kurkman, Garo, (2004). Osmanlı İmparatorluğu’nda Ermeni Ressamlar 1600-1923, (C. I-II). İstanbul: Matusalem

Mavitan, Bihrat. (2004). Heykel-anıt, (Tan’dan Mavitan’a Tane Tane Heykeller Sergi; 27 Ekim-5 Aralık 2004) Sergi Katoloğu, İstanbul.

Metin Yurdanur Anıt Heykeller Sergisi, (2011). Ege Ünv.Yayınları: (Devlet Sanatçısı Heykeltraş Metin Yurdanur Anıt Heykeller Sergisi, “Biz Anadoluyuz,Biz Halkız,Biz Cumhuriyetiz”

EgeÜnv.Yayınları2011:file:///C:/Users/SNTR/Downloads/An%C4%B1t.pdf:http://acikerisim.ege.edu.tr:8081/jspui/handle/11454/403 ) : (Erişim: 10.05.2019).

Oral, Zeynep (1993). Skylife, (4), s.42 .

Örnek, V., Sedat, (1977). Türk Halk Bilimi, Ankara: Türkiye İş Ban Kültür Yayınları (4), 1977, s.15.

Özgür, Altürk, (2013). Cumhuriyet Dönemi Türk Heykel Sanatında Gelenek Olgusu (1923-1950), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bil.Enstitüsü, Güzel sanatlar Eğitimi ABD,Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Van.

Özkarakoç , Özcan ve Tükel, Didem, (2013). Hüseyin Anka İle Görünenin Ötesindeki Gerçekliğe Uzanan Bir Serüven: Mimar Sinan Heykeli, İDİL, 2 (6 ), s.47-59.

Öztelli, Cahit, (1959). Türk Klasikleri:1, Karacaoğlan (Hayatı-Sanatı-Şiirleri), İstanbul : Varlık Yayınevi.

Renda, Günsel, (2002). Osmanlılarda Heykel, Sanat Dünyamız, (Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi), (82), İstanbul: YKY, Kış, s. 138-145.

Sergi, (2010). Mehmet Aksoy Heykel Sergisi Ekim –Aralık 2010: http://www.evin-art.com/exhibitions/98-serpent-tales-mehmet-aksoy-sculpture-exhibition (Erişim: 08.05.2013).

Sergi,(2010). Yılan Hikâyeleri, Mehmet Aksoy Heykel Sergisi (21 Ekim 2010, Perşembe - 4 Aralık 2010, Cumartesi 2010).

Şenyapılı,Önder, Otuz Bin Yıl Öncesinden Günümüze Heykel Sanatı, Ankara: Metu Pres Yayınları.

Thalasso, Adolphe, (1988). L’Art Otoman- Les Peintres de Turquie, İstanbul.

Uzun Aydın, Derya, (2015). Osmanlıda Gayrimüslim Heykeltraşlar, I. Uluslar ası Sanat Araştırmaları Sempozyumu (8-11 Nisan 2015), Çukurova Üniversitesi Adana, s.127-135.

Yakıcı, Ali, (2007). Halk Anlatılarında Yer Alan Köroğlu Tipleri ve Âşık Köroğlu’nun bu Tipler Arasındaki Yeri, Millî Folklor, 19(76), s.113-123.

Published

2020-05-13

How to Cite

Derya Uzun Aydın. (2020). A RESEARCH ABOUT FOLKLORE OR FOLKLORIC ITEMS ON PLACE OF TURKISH SCULPTURE ART. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 4(2), 43–58. https://doi.org/10.46291/ISPECIJSSHvol4iss2pp43-58

Issue

Section

Articles