Ekonomik Organizasyon modeli olarak Anadolu İmece Modeli: Asya Modelleri İle Karşılaştırmalı Bir Analiz
Özet Görüntüleme: 12 / PDF İndirme: 7
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14501788Anahtar Kelimeler:
Kırsal Kalkınma- Kooperatif- İmece- Tarımsal Üretim- ÇiftçiÖzet
Günümüzde sınıfsal halk hareketleri ile kolektif hareketler terminolojik olarak birbiri ile karıştırılmaktadır. Kolektif modellemelerin işçi sınıfı hareketleri ile ortaya çıkması daha çok Avrupa’da meydana geldiğinden özel mülkiyet ve sermaye düşmanı olarak, özel mülkiyete karşı olarak görülmektedir. Karl Marks’ın sosyalizm ile ilgili öğretileri Rusya’da Bolşevik ihtilal inde yanlış olarak uygulanmış ve tek parti diktatoryası halka zorla benimsetilmeye çalışılmıştır. Evrim teorisi ile beslenen bu düşünce sosyal darwinizm ile insanlığa kan ve göz yaşı getirmiştir.
Aslında karma ekonomik modellemeler İslam coğrafyasında ortaya çıkmıştır. Karmati hareketi başlangıcında eşitliği ve adaleti ortak yaşamı amaçlarken daha sonra bu amacından uzaklaşmıştır. Fakat Orta Asya’da bozkırın çetin şartlarında beraber var olma mücadelesi veren Türk ve Turan uygarlıklarının ortak organizasyon modellemesi olan imece kültürü günümüze kadar Anadolu’muzda tüm bölgelerde köylülerin ortak yaşam paydası olarak karşımıza çıkmıştır. Anadolu’muzun tüm bölgelerinde misafirperverlik, imece, ortak ürün hasadı, barış ve kardeşlik ruhu ülkemizin en temel harcıdır. Binlerce yıldır birbiri ile kardeşlik yemini ile bağlı toplum, bu imece modelini, tarım organizasyonlarına ve üretim birimlerine yansıtamamasından dolayı ülkemiz sosyal, kültürel ve ekonomik sorunlarla karşı karşıya gelmiştir.
İkinci dünya savaşından sonra Marshall yardımları ve makineleşmiş tarımın yanlış anlaşılması imece kültürünün zayıflamasına ve aynı zamanda da kolektif bilincin zayıflamasına neden olmuştur. Bunda köy enstitülerinin kapatılması ile milli bilincin zayıflamasında, kapitalist ve liberal düşüncelerin egemen olmasının büyük rolü olmuştur.
İmece kooperatif kültürü Anadolu’muzda var olan barış ve kardeşlik ruhunun en güzel örneği olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu ruh bizi yüzyıllardır bir arada tutan en önemli değerler olarak karşımıza çıkmaktadır.
Ülkemiz kurtuluş savasından zaferle çıktıktan sonra, yerli üretime ve milli eğitime önem vererek karma ekonomi tabanlı devletçilik modelini uygulamıştır. Bu süreçte ülkemiz karma ekonomi ve devletçilik modelini başarı ile uygulamıştır. Ancak ikinci dünya yıllarından sonra devletçi ve karma ekonomik modelden vazgeçilip yerine liberal ve planlı ekonomiye geçişte ciddi hatalar yapılmıştır.
Türk eğitim sisteminin fulbright anlaşması ile Batı eğitim modeline adapte edilmesi ise Köy enstitülerinin kapatılmasına ve imece kooperatif modelinden vazgeçilmesine neden olarak, ciddi sorunları beraberinde getirmiştir.
Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da toprakların adil dağıtılması ve miras kanunundaki bölünmeler nedeni ile kırsaldan kente göç hızlanmış, bu nedenle suç ve mafya örgütlerinde artış ve gettolaşma kültürü şehirlerde egemen olmuştur.
Çalışmamızda Asya kalkınma modelleri ve dünyada uygulanan kolektif modellemeler, kooperatif ve tarımsal işletmelerde, Türk ve İslam kültürünün güzel bir örneği olan imece kooperatif modelinin uygulanabilirliği aranacaktır. Asya kolektif modellerinin başarısız olma nedenleri ve çözüm arayışları, imece kooperatif modeli ile karşılaştırılacaktır.
Referanslar
Akgöz S.Sedat. (2011). Ahilik modelinin Organizasyon Modellerine Etkisi. Kırşehir: Basılmamış Ders Notlar.
Akgöz, S.S. (2023). Ulusal Kalkınma ve Sosyal Barışın sağlanmasında Bask Mondregon Modeli. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi.
Akgöz S.Sedat, Öztürk Y.Kemal. (2012). Anadolu Kooperatifçilik Hareketinde Baciyani Rum Felsefesinin İzleri. 4.Milletler Arası Ahilik Konferansı, Ahi Evran Üniveristesi, Kırşehir.
Akgöz S.Sedat, Solmaz T. (2015). Ekonomik Bağımsızlık ve Kooperatifçilik. Karabük Üniversitesi Milletlerarası Bildiri (s. 541-559), Türk Kooperatifçilik Kurumu, Karabük.
Arı, F. (2015). Senkretik Bir Gelenek Olarak Karmatilik, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
Avcu, A. (2009). Karmatiler Doğuşu ve Gelişim Süreci, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
Bayram M. (2012). Fatma Bacı Baciyani Rum (Anadolu Bacıları Teşkilati). Konya: Nkm Yayıncılık.
Bozbayır, O, Şener, E. (2021). Kapitalist Sistemde Ahilik Arayışı: Bir Yanılgı, AEÜİİBFD, Cilt 5, Sayı 1, Haziran.
Bulut, F. (2010). İslam Komüncüleri Karmatiler, Berfin Yayınevi, İstanbul.
Bulut, F. (1997). İslam Komüncüleri, İslamda Özgürlük Arayışı, Doruk Yayınevi İstanbul.
Candemir, M., Güngör, H. (2002). “Çüy Oblastında Özellestirilen Kolhoz İsletmelerinin Ekonomik Sorunları Çözüm Önerileri”, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.2, sayı.4.
Çakı, C., Fidan, Y. (2020). “Çin Propagandasında Çin-Tayvan İlişkilerinin Sunumu:
Mao Zedong Dönemi Üzerine İnceleme”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), Nisan, İstanbul.
Ersoy, T. (2018). “İsrailli Olmak: Kolektif Bir Kimlik Geliştirmenin Zorlukları”, Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi, cilt.5, sayı.1, Sakarya.
Görkem A. (2015). İşlem Bilgisi ve Kooperatifçilik, Özkan Matbacılık, Ankara.
Sonuç, Y. S. (2017). Kibbut’zun İsrail Siyasetine Etkisine Kısa Bir Bakış, İsrailiyat: İsrail ve Yahudi Çalışmaları Dergisi, Kış, no:1.
Şahinöz, A. (1985). Tüketim Kooparatiflerinde Bunalıma Çözüm Monragon Modeli. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 339-348.
Taşlıgil, N., Şahin, G. (2012). “Kolektif İşletme Tiplerine Tipik Bir Örnek: Kibbutzlar”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, yıl.5, sayı.9, Adıyaman.
Turan, M. (2011). “SSCB’de Toprak Mülkiyeti”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, cilt.66, no.3, Ankara.
Uslu, Z. (2019). Batini Dini yapılarda Döngüsellik, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır
Ülgen, E. (2021). Esnaf ve Sanaatkarler açısından Pir Ahi Evrandan Geçmişten Günümüze Ahilik. Türk Dili Edebiyatı Dergisi, 447-460.
Yılmaz, G.Gökalp (2020). Goffman’ın Total Kurumlarına Bir Örnek Olarak Kibbutzlar ve Değişen Denetleme Biçimleri, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 49.
https://dijitalhafiza.com/kavramlar-sozlugu/mosav,10.02.2023
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 ISPEC Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.