İşyerlerinde Sağlık ve Güvenlik Performansını Artırmada Sanal Gerçeklik Uygulamaları: Literatür incelemesi
Özet Görüntüleme: 626 / PDF İndirme: 314
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7770232Anahtar Kelimeler:
Sanal Gerçeklik- İş Sağlığı ve Güvenliği- Teknoloji- Acil DurumlarÖzet
Çalışanların güvenliğini ve sağlığını korumak iş sağlığı ve güvenliğinin hedefidir. Bu hedefe ulaşmak için teknolojik gelişmelerden yararlanılması zamandan, mekândan ve maddiyattan tasarruf sağlarken diğer yandan çalışanların işyerindeki performanslarını da etkiler. Yeni teknolojiler arasında yer alan Sanal gerçeklik (VR), Endüstri 4.0 devriminin doğurduğu ürünlerden biridir. Hayatımızda dijital pazarlamadan ve turizm sektörüne kadar çoktan yerini almıştır. İş sağlığı ve güvenliğinde ise sanal gerçeklik uygulamaları işyerindeki tehlike ve risklerin belirlenmesinde de temel araçlardan biri olmaya başlamıştır. Bu çalışmada amacımız, işçiler ve işyerleri için mevcut zorlukları ortadan kaldırmak için içinde VR barındıran fırsatları belirlemek ve sanal ortamların gelecekteki iş sağlığı ve güvenliğinde kullanılabilirliği hakkında önerilerde bulunmaktır. Araştırma işyerlerinde uygulanan iş sağlığı ve güvenliği prosedürlerinin desteklenmesi için VR'nin hangi sektörlerde ne amaçla kullanıldığına dair bir literatür taraması zemininde hazırlanmıştır. Elde edilen sonuçların iş sağlığı ve güvenliği kapsamında işyeri ve işçi performansını artırmak için bütünleştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın sektörel bazda isg profesyonelleri ve işletme sahibi kişiler açısından faydalı olacağı inancı taşınmaktadır.
Referanslar
Abdalla, S., Apramian, S. S., Cantley, L. F., ve Cullen, M. R. (2017). Occupation and Risk for Injuries. In C. N. Mock, R. Nugent, O. Kobusingye, & K. R. Smith (Eds.), Injury Prevention and Environmental Health. Washington (DC): The International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank
Archer, N. S., Bluff, A., Eddy, A., Nikhil, C. K., Hazell, N., Frank, D., ve Johnston, A. (2022). Odour enhances the sense of presence in a virtual reality environment. PLOS ONE, 17(3), e0265039. doi:10.1371/journal.pone.0265039
Arıcak, F. ve Çağlarer, E. (2021). İş Güvenliği Eğitimlerinde Kullanilan Modellere Meta Analiz Yöntemle Bakiş. Pearson Journal, 6(15), 482-490. doi:10.46872/pj.395
Arora, S. ve Mahapatra, M. (2022). Virtual Reality as a Solution for Workplace Stress.
Bellazzi, A., Bellia, L., Chinazzo, G., Corbisiero, F., D'Agostino, P., Devitofrancesco, A.ve Salamone, F. (2022). Virtual reality for assessing visual quality and lighting perception: A systematic review. Building and Environment, 209, 108674. doi:https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2021.108674
Birrenbach T, Z. J., Papagiannakis G, Exadaktylos A, Müller M, Hautz W ve Sauter T. (2021). Effectiveness and Utility of Virtual Reality Simulation as an Educational Tool for Safe Performance of COVID-19 Diagnostics: Prospective, Randomized Pilot Trial. JMIRSerious Games, 9(4). doi:DOI: 10.2196/29586
Budziszewski, P., Grabowski, A., Milanowicz, M., Jankowski, J.ve Dzwiarek, M. (2011). Designing a workplace for workers with motion disability with computer simulation and virtual reality techniques. 10(4), 355-358. doi:doi:10.1515/IJDHD.2011.054
Caputo, F., Greco, A., D’Amato, E., Notaro, I. ve Spada, S. (2018). On the use of Virtual Reality for a human-centered workplace design. Procedia Structural Integrity, 8, 297-308. doi:https://doi.org/10.1016/j.prostr.2017.12.031
Çakiroğlu, Ü. ve Gökoğlu, S. (2019). Development of fire safety behavioral skills via virtual reality. Computers & Education, 133, 56-68. doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.01.014
Davutoğlu, N. A. (2020). Üçüncü Ve Dördüncü Sanayi Devrimleri Arasindaki Temel Ve Sistematik Farkliliklarin Determinist Bir Yaklaşimla Analizi. Management and Political Sciences Review , 2 (1) , 176-194 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/mpsr/issue/57618/739808
Ginnis, A. I., Kostas, K. V., Politis, C. G. ve Kaklis, P. D. (2010). VELOS: A VR platform for ship-evacuation analysis. Computer-Aided Design, 42(11), 1045-1058. doi:https://doi.org/10.1016/j.cad.2009.09.001
Grabowski, A. ve Jankowski, J. (2015). Virtual Reality-based pilot training for underground coal miners. Safety Science, 72, 310-314. doi:https://doi.org/10.1016/j.ssci.2014.09.017
Herford, M.E.M. (1958). Miners' Nystagmus. Br Med J. 2(5101), 919.
Hsu, E. B., Li, Y., Bayram, J. D., Levinson, D., Yang, S.ve Monahan, C. (2013). State of virtual reality based disaster preparedness and response training. PLoS Curr, 5. doi:10.1371/currents.dis.1ea2b2e71237d5337fa53982a38b2aff
Joshi, S., Hamilton, M., Warren, R., Faucett, D., Tian, W., Wang, Y. ve Ma, J. (2021). Implementing Virtual Reality technology for safety training in the precast/ prestressed concrete industry. Applied Ergonomics, 90, 103286.
doi:https://doi.org/10.1016/j.apergo.2020.103286
Kačerová, I., Kubr, J., Hořejší, P. ve Kleinová, J. (2022). Ergonomic Design of a Workplace Using Virtual Reality and a Motion Capture Suit. 12(4), 2150.
Kobes, M., Helsloot, I., de Vries, B. ve Post, J. (2010). Exit choice, (pre-)movement time and (pre-)evacuation behaviour in hotel fire evacuation — Behavioural analysis and validation of the use of serious gaming in experimental research. Procedia Engineering, 3, 37-51. doi:https://doi.org/10.1016/j.proeng.2010.07.006
Kwegyir-Afful, E., Hassan, T. O., Kantola, J. I. (2022). Simulation-based assessments of fire emergency preparedness and response in virtual reality. International journal of occupational safety ergonomics, 28(2), 1316-1330.
Lacko, J. (2020, 29 Jan.-1 Feb. 2020). Health Safety Training for Industry in Virtual Reality. Paper presented at the 2020 Cybernetics & Informatics (K&I).
Latini, A., Di Giuseppe, E., D'Orazio, M., Di Perna, C. (2021). Exploring the use of immersive virtual reality to assess occupants’ productivity and comfort in workplaces: An experimental study on the role of walls colour. Energy and Buildings, 253, 111508. doi:https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2021.111508
Naylor, M., Ridout, B., Campbell, A. (2020). A Scoping Review Identifying the Need for Quality Research on the Use of Virtual Reality in Workplace Settings for Stress Management. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23. doi:10.1089/cyber.2019.0287
Nedel, L., Souza, V. C. d., Menin, A., Sebben, L., Oliveira, J., Faria, F., Maciel, A. (2016). Using Immersive Virtual Reality to Reduce Work Accidents in Developing Countries. IEEE Computer Graphics and Applications, 36(2), 36-46. doi:10.1109/MCG.2016.19
Pretsch, J., Pretsch, E., Saretzki, J., Kraus, H., Grossmann, G. (2021). Improving employee well-being by means of virtual reality–REALEX: an empirical case study.
Rahouti, A., Lovreglio, R., Datoussaïd, S., Descamps, T. (2021). Prototyping and Validating a Non-immersive Virtual Reality Serious Game for Healthcare Fire Safety Training. Fire Technology, 57(6), 3041-3078. doi:10.1007/s10694-021-01098-x
Shamsudin, N. M., Mahmood, N. H. N., Rahim, A. R. A., Mohamad, S. F., Masrom, M. (2018). Virtual reality training approach for occupational safety and health: a pilot study. Advanced Science Letters , 2018 24(4), 2447-2450.
T.C Dışişleri Bakanlığı. (2022). Uluslararası Çalışma Teşkilatı (ILO), 11.1.2022. Retrieved from http://cenevreofisi.dt.mfa.gov.tr/Mission/ShowInfoNote/353831
Tang, F. M. K., Lee, R. M. F., Szeto, R. H. L., Cheung, J. C. T., Ngan, O. M. Y. (2020). Experiential learning with virtual reality: animal handling training. Innovation and Education, 2(1), 2. doi:10.1186/s42862-020-00007-3
Thoondee, K. D.ve Oikonomou, A. (2017, 18-20 July 2017). Using virtual reality to reduce stress at work. Paper presented at the 2017 Computing Conference.
Vacková, M., Lošonczi, P., Drotárová, J., Kováčová, L. (2018). The Use of Virtual Reality Resources to Increase Safety in the Training of Fire and Rescue Corps Units. Security Dimensions, 27, 126-138. doi:10.5604/01.3001.0013.0294
Van Wyk, E. ve De Villiers, R. (2009). Virtual reality training applications for the mining industry. Paper presented at the Proceedings of the 6th international conference on computer graphics, virtual reality, visualisation and interaction in Africa.
Yu M, Y. M. (2022). Effectiveness and Utility of Virtual Reality Infection Control Simulation for Children With COVID-19: Quasi-Experimental Study. JMIR Serious Games 10(2). doi:DOI: 10.2196/36707
İndir
Yayınlanmış
Sürüm
- 2023-03-25 (2)
- 2023-03-25 (1)
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 ISPEC Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.