Sinemada Feminist Kuram Persfektifinden Atıf Yılmaz Filmleri
Özet Görüntüleme: 171 / PDF İndirme: 130
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10838533Anahtar Kelimeler:
Sinema- Atıf Yılmaz- Feminizim- KadınÖzet
Türk sineması uzun yıllar Yeşilçam tarzı üretim biçimiyle filmler üretmiştir. Bu tarz filmler öncelikle gişede başarı elde etmeyi amaçlayan ticari filmlerdir. Ülkemizde televizyon yayınlarının başlaması ve video sektörünün de gelişmesiyle sinemaya daha çok ihtiyaç duyulmuştur. Bir dönem Türk izleyicisinin sinema salonlarını terk ederek film izleme ihtiyacını kendi evinde karşılama isteğine rağmen filmlere olan ilgi ülkemizde azalmamıştır. Özellikle son yirmi yılda sinema salonlarında gösterilen filmlerin daha çok halkın isteklerine göre üretilen ticari filmler olduğu görülmektedir. Ancak bu dönemden önce, sinema alanında yönetmenlerin farklı temalara yönelerek ticari filmler dışında bir şeyler söyleyen, kadın konusunu ön plana çıkaran ya da kadın hikayeleri anlatan üretimler yaptıkları görülmektedir. Yine bu dönemi Türk sineması için Atıf Yılmaz filmleri üzerinden değerlendirmek ve kadın temasını işleyen filmlerin önünü açan yönetmenin çalışmaları perspektifinden ele almak kadın sorunlarının Türk sinemasında nasıl temsil edildiği açısından önemli olacaktır. Yaptığı filmlerin çoğunda kadın karakterin ön planda olduğu ya da kadın sorunlarını işlemeye çalışan Atıf Yılmaz’ın kendinden sonra gelen yönetmen kuşağını da bu anlamda olumlu etkilediğini söylemek mümkündür.
Referanslar
Akyurt, K. (2018). Feminist Eleştiri Bağlamında Atıf Yılmaz Filmlerinin İncelenmesi, ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Alim Şerif Onaran (1994). Türk Sineması, Cilt 2, (Pdf yayın)
Anonim, 2023a. https://globalenstitu.com/konu/yesilcam-donemi-sinemasi/
Anonim, 2023b. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-80305/yesilcam-anlatisi
Anonim, 2023c. https://www.sineplusakademi.com/yesilcam-sinemasi
Anonim, 2023d. www.milliyet.com.tr/molatik/hayat/yesilcam-nedir
Arslantepe, M. (2010). Sinemada Feminist Teori, 3. Uluslararası Bir Bilim Kategorisi Olarak Kadın: Edebiyat, Dil, Kültür ve Sanat Çalışmalarında Kadın Sempozyumu. http://akademikpersonel.kocaeli.edu.tr/marslantepe/bildiri/marslantepe (E.T.: 20.01.2018)
Atasoy, A.D. (2013). Sinema ve Televizyonda Görsel Haz ve Sinemasal Çözümlemeler. TOJDAC.
Bora A., Günal A. (2016). 90’larda Türkiye’de Feminizm (6. Baskı). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
Çalışkan, S. (2006). Atıf Yılmaz Sinemasında Kadının Sunumu. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Çalışkan, S. T.C. (2006). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo-Televizyon - Sinema Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi Atıf Yılmaz Sinemasında Kadının Sunumu.
Demiray, E. (1991). Atıf Yılmaz’da Kadın. Kurgu Dergisi. s. 117-122
Hablemitoğlu, Ş. (2009). Sosyal Hizmet Kuram ve Yaklaşımları, Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi. https://docviewer.yandex.com.tr/view/0/?*= (E. T. : 18.01.2018)
Hıdıroğlu İ., Kotan S. (2015). Sinemada Eril Söylem Ve Atıf Yılmaz Filmlerinde Kadın Sorunu. Atatürk İletişim Dergisi. s. 55-75
Ryan M., Kellner D. (2016). Politik Kamera (3. Baskı). Elif Özsayar (Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Taş, G. (2016). Feminizm Üzerine Genel Bir Değerlendirme: Kavramsal Analizi, Tarihsel Süreçleri Ve Dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler Dergisi. s.163- 175
Timisi, N. (2011). Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar. Murat İri (Der.), Sinemaya Feminist Müdahale: Laura Mulvey’de Psikanalitik Seyirciden Teknolojik Seyirciye (s. 157-182). İstanbul: Derin Yayınları.
Türkoğlu, E. (2015). Uluslararası İlişkiler Kuramında Feminizm. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 ISPEC Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.